Az önkormányzatok szolgálatában

Az önkormányzati ASP rendszer kialakításának célja olyan korszerű informatikai megoldások biztosítása az önkormányzatok számára, melyek lehetővé teszik az egységes feladatellátást, azok átláthatóságát és a folyamatos állami pénzügyi ellenőrzés biztosítását.

Az önkormányzati ASP rendszer keretrendszerből, szakrendszerekből, támogató rendszerekből és az adattárházból áll. Szakrendszerei az önkormányzati adórendszer, gazdálkodási rendszer, ingatlanvagyon-kataszter rendszer, ipar- és kereskedelmi rendszer, hagyatéki leltár rendszer, iratkezelő rendszer, önkormányzati települési portál rendszer, elektronikus ügyintézési portál rendszer.

Az ASP rendszer egyszerre biztosít előnyöket az önkormányzatoknak, a helyi lakosoknak és vállalkozásoknak, valamint a fenntartó államnak egyaránt. Míg az állampolgárok és a vállalkozások korszerű és egységes e-közigazgatási szolgáltatásokat használhatnak, az önkormányzatok esetében feladatellátásukhoz egy a működésüket támogató, automatizált, felhő-technológián alapuló egységes informatikai rendszer áll rendelkezésre, melyet beruházási és fenntartási költségek nélkül vehetnek igénybe.

A fenntartó állam szempontjából - az önkormányzati adattárház révén - megvalósul azon kiemelt cél, hogy az önkormányzatok gazdálkodásával kapcsolatos adatok elemzésével felismerhetővé és megakadályozhatóvá válnak az eladósodási folyamatok. 

Az önkormányzati ASP rendszerhez - 2015-ben történt éles indulását követően - több lépcsőben – rendszer- vagy interfészes csatlakozás útján - valamennyi önkormányzat csatlakozott. Kiemelkedő eredmény, hogy 2023. augusztus 1-jétől – Budapest Főváros csatlakozásával – már minden önkormányzat az ASP rendszer adó szakrendszerét használja.

A csatlakozás révén az önkormányzatok hosszútávon jelentős pénzügyi-, humánerőforrás- illetve időmegtakarítást érhetnek el. A rendszercsatlakozó önkormányzatok által tapasztalt eredményekről értesülve minden évben újabb, korábban interfészes csatlakozó önkormányzatok döntenek az önkormányzati ASP rendszer teljes portfóliójának igénybevétele mellett.

Eredmények: 

Az ASP 2.0 projekt 2021-ben az Európai Közszolgálati Díj pályázaton „Jó gyakorlat” különdíjat nyert a „Digitális közigazgatás” kategóriában. 

Az önkormányzati ASP rendszer népszerűségét jól mutatja, hogy az E-önkormányzat portál regisztrált felhasználóinak száma már meghaladta az egymilliót. Az E-ügyintézési szolgáltatás igénybevételével az ügyfelek jogosultak az önkormányzat előtti ügyeik intézése során ügyintézési cselekményeiket elektronikus úton végezni, nyilatkozataikat elektronikusan megtenni. Az elektronikus űrlapok sablonjait a Magyar Államkincstár központilag, ASP rendszer szinten tervezi meg és ajánlja ki az önkormányzatok számára, mára több mint 150 féle űrlap áll az ASP rendszerhez csatlakozók rendelkezésére. 

Az ügyfelek által az E-ügyintézés felületén történő ügyindítással 2023-ban közel 627.000 űrlap beküldésére került sor az önkormányzatok részére. 2023. december 31-ig az önkormányzatok összesen 202.190 űrlapot publikáltak.

Az E-ügyintézési szolgáltatás ügyfelek által történő igénybevétele során felmerülő kérdés, probléma esetén az ügyfélszolgálati feladatokat a Kormányzati Ügyfélvonal (1818) látja el, melynek munkatársai 2023-ban közel 10.000 ügyféloldali megkeresés kezeléséről gondoskodtak.

 

  • Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer (EFER) használatának terjedése

Az E-önkormányzat portálon (https://ohp-20.asp.lgov.hu) az ügyfelek elektronikus ügyintézésük során a közigazgatással szemben fennálló fizetési kötelezettségeiket - akár otthonról, interneten keresztül – bankkártya használatával is teljesíthetik. A szolgáltatás használata egyre népszerűbb az ügyfelek körében, melyet az évről-évre növekvő összes befizetések száma is mutat.

2020. év         910 267 150 Ft

2021. év         951 740 047 Ft

2022. év      1 827 222 153 Ft

2023. év      3 440 746 137 Ft

Az önkormányzati ASP rendszer használatának kiterjesztése óta folyamatos fejlesztések zajlottak az ASP rendszer egyes szakrendszereiben. Ilyen jelentősebb fejlesztések pl.: a hagyatéki leltár szakrendszerben az elektronikus halottvizsgálati bizonyítvány adatainak automatikus átvétele, az ingatlanvagyon-kataszter szakrendszerhez kapcsolódó ingatlanvagyon statisztika fejlesztése az ingatlanvagyonról szóló beszámolójelentés beadásához és ellenőrzéséhez, a gazdálkodási szakrendszerben a NAV online adatkapcsolat létrehozása, az önkormányzati adattárház fejlesztésével számos önkormányzati helyi adózás tárgyú adatszolgáltatás kiváltása. Az ASP szakrendszereinek fejlesztésével megvalósult több kötelezően teljesítendő önkormányzati adatszolgáltatás továbbításának informatikai támogatása. Budapest Főváros ASP Adó szakrendszeréhez történő csatlakozásával egyidejűleg jelentősen megnőtt az Adó szakrendszerbe beépített automatizmusok száma is.

Az önkormányzati ASP rendszer egyes (szak)rendszereinek továbbfejlesztése jelenleg is zajlik, az automatikus funkciók növelése lehetőséget teremt az önkormányzatok adminisztrációs terheinek jelentős csökkentésére.